IV./1.: Albrecht Dürer: Az Apokalipszis lovasai, forrás |
- Makulátlan megoldás, mi több, szemfüles!
- Mégis hiányérzetem van.
- Miért?
- A könyv [66./6./1-8] szövege kifejezőbb, mint Dürer metszete.
- Az "íj"; a "kard"; a "mérleg" maradéktalanul azonosítja a "lovasokat", miként ahogyan a határozott sorszámnevek az "élőlényeket".
- Valóban ennek felismerése adta kezembe a párosítás kulcsát, ám Dürer lovaival nem vagyok kibékülve.
- Az "íj"; "kard"; "mérleg" a lovasok kezében azonosítja a lovaikat is.
- No, pont ez itt a bibi! A "fehér"-; "veres"-; "fekete lovat" 'egy kalap alá veszi Dürer.
- Mondasz valamit. A kép felső hányadában vágtat a három erőteljes paripa, míg a negyedik, fakó gebe nem csupán állapotjellemzőinek, de némileg a pozíciójának tekintetében is elkülönül a képmező alján.
- Márpedig a szövegből ez sehogyan sem következik, mert az egyetlen jellemzőt említ, mégpedig a lovak szőrzetének színét.
- Valóban. Ez sem kevés, hiszen a színekhez jól körvonalazható jelentéstartalmak társultak a századok során.
- A századok során. Azonban Dürer a XV. század utolsó éveiben készíti sorozatát. Ekkoriban a jelképi jelentéstartalmak még kiforratlanok. Monokróm metszetén a morfológiai jelentéstartalom kizárólagos. Ilyen körülmények közepette a "fakó" szín gebévé transzformálása egyértelmű művészi tévesztés.
- Ne legyünk igazságtalanok Albrecht Dürerrel! Kivételes művész. Metszetsorozata egyedülálló mind a mai napig.
- Nem vagyunk azok. Művét segítségül hívtuk az első négy pecsét értelmezéséhez, ez kitüntetés. Ugyanakkor nem hunyhatunk szemet félreértelmezései felett.
- Ne hunyjunk szemet, sőt fésüljük át újra, meg újra a szöveget [66./6./1-8], nehogy elkerülje valami lényeges a figyelmünket!
- A szöveg szerkezetileg kiegyensúlyozott, minden egyes "élőlényre" és annak "lovasára" két-két vers vonatkozik.
- Mire következtetünk ebből?
- A "négy lovas" alapvetően egyenrangú, a sorrendiség nem feltétlen határoz meg közöttük hierarchiát. Ugyanakkor az első három lovashoz tárgyi attribútumok rendeltetnek, a negyediknek eltérő az állapota. A "fakó ló lovasa" direkt módon nem birtokol tárgyi attribútumot, ugyanakkor néven neveztetik: "Halál". Továbbá [66./6./8]
"...a Pokol követte őt, és hatalom adatott nekik a föld negyedrészén, hogy öljenek karddal, éhínséggel és döghalállal, és a föld vadállatai által."
- Szó, mi szó, a "fakó ló lovasa" egymaga félelmetesebb, mint a másik három együttvéve.
- Ha innen nézzük, akkor viszont ezt a tényt remekül áttételezi a lovasok pozíciója: A "fakó ló lovasának" szellemi szférája nagyjából azonos nagyságú területet birtokol, mint három társáé közösen.
- Én még csak értem, mit is szeretnénk mondani, ám a statisztika azt mutatja, olvasnak minket néhányan a nagyvilágban. Ki tudjuk fejezni ezt számukra közérthetőbben?
- Remélhetőleg igen. Tisztázzuk, mit értünk a lovas "szellemi szférája" alatt!
- Tisztázzuk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése