Strandröplabda - fényképes beszámoló




Magyar Strandröplabda Országos Döntő - 2014 - Margitsziget



    Augusztus első vasárnapján alkalmam nyílt megtekinteni a döntő mérkőzéseinek egy részét, valamint a kapcsolódó show műsort. Nem bántam meg, remek rendezvényt láthattam! Szerencsére a kamerámat sem felejtettem otthon, ellenkezőleg, szorgalmasan kattingattam...




1.# Belepiszkáljak? (16:46:13)

   A férfiak bronz csatája már javában zajlott a Leiszt Máté - Soós Izsák és a Maksa Zoltán - Takács Gergely párosok között, amikorra sikerült lőállást foglalnom. A képeket időrendi sorrendben közlöm, a cím után zárójelben feltüntetve a kamera által rögzített időpontot. Esetenként kommentárt fűzök a képhez, képekhez, miként ahogy most rögvest az 1. kockához is:

Kiélezett szituáció: Izsák egy mélyre sikeredett feladást igyekszik menteni. Vajon sikerült neki anélkül, hogy további technikai hibát vétett (átnyúlás, hálóérintés)? Zoli megkísérelhetné az anticipáció követelménye alapján a kontrajátékot, ehelyett közönséges sáncmunkát végez, ráadásul holt térre. Rosszul látom?




******************************************************


2.# Sáncolom! (16:57:23)

No, igen! Izsák példaszerű falat húz.


******************************************************


3.# Máté keresztbe elsimítja (17::00:05)


4.#  Felütés? (17:04:56)

Na de Máté! Ekkora ívben? A levegőben is érvényes Arkhimédesz törvénye, még ha némi adaptációval is : annyi időt adok az ellenfelemnek, ameddig a labdám földet nem ér.


******************************************************


5.# panning, Fogadás (17:10:35)

Unalmas egyetlen koncepció mentén fotografálni. Egy sportesemény, főleg a labdajátékok különösképpen alkalmasak az un. "panning"-; magyarítva kamerabillentéses-technika gyakorlására. Ennek lényege, hogy rekeszeléssel ill. szürke szűrővel elnyújtjuk a záridőt, majd lekísérjük az intenzíven mozgó sporteszköz, jelen esetben a röplabda pályáját, és a kívánt ponton folyamatos kameramozgatás közben hajtjuk végre az expozíciót. A sikerültebb felvételek hangulata alapvetően eltér a megszokottól. A labda relatív élessége kiemeli, mintegy kitünteti a sporteszközt. Szinte tapintható a sportolók mozgásának dinamikája, az elmosódó háttér pedig érzékelteti a pillanat esendőségét. A technikát sok gyakorlással lehet elsajátítani, de még komoly tapasztalat mellet is az elkészült képeinknek csak egy kicsi hányada lesz igazán sikerült. Én most azért mutatok be több ilyen - közöttük kevésbé sikerült felvételt -, hogy az érintettek ismerkedjenek ezek hangulatával, szokják, barátkozzanak vele. 



6.# panning, Máté nyit (17:12:06)

Miféle trükk ez, Máté? Rugby labdával játszod a strandröpit? 

   Természetesen én, Samu bácsi a fotográfus vagyok a ludas: amikor a kamera 'siet, azaz gyorsabban halad, mint a követett tárgy, akkor a tárgy kontrakciót szenved, köznapi szóval összehúzódik, tömörödik. Ez a jelenség a hibás technikai kivitelezés következménye: a billentés intenzitása nincs szinkronban a labda sebességével. Meg kell jegyezni, a nyitás utáni pillanatban a labda kvázi nyugalmi állapotból vált élénk gyorsuló mozgásra, ezt lekövetni jóformán képtelenség. Ám olykor elhibázott felvétel is lehet érdekes, hovatovább értékes, csakúgy, miként a nyomathibás bélyeg. Túl azon, hogy - miként jelen esetben is - felkínálhatja a verbális humorizálás lehetőségét, tartalmazhat további hasonló jellegű  elemeket, amelyek megmosolyogtathatják a figyelmes szemlélőt: alighanem Máté pálcikává torzult bal karjára célzok.


7.# panning, Gergő nyit (17:16:10)

   Akkor van esélyünk viszonylag kiegyensúlyozott panning felvétel készítésére, ha a labdát a holtpontja környékén támadjuk az expozícióval. Ilyenkor a legegyenletesebb a mozgása, az egyre mérsékeltebb gyorsulás a holtpontban zéró értéket vesz fel. A fenti fotó jó példája ennek: a labda megőrizte gömb alakját.


******************************************************


8.# Ismét fogadás (17:20:59)




9.# Zoli nyit (17:24:45)


10.# panning, Zoli üt (17:24:53)




11.# panning (17:25:28)

   A labda a holtpont elhagyása után leszálló ágba kerül. Mozgása jóval lassabb, egyenletesebb mint a felszálló ág korai szakaszán, a lassulást ellensúlyozza a gravitáció. A leszálló ágra időzített expozíció szintén jó eséllyel eredményezhet sikerült képet: a fenti felvételen érzékelhető a gömblabda tömegközéppont körüli perdülete. A korábbi, kevésbé sikerült felvételeken a labda perdülete egyáltalán nem, vagy csak csekély mértékben vehető ki.

   A bronzérmet 2:1 arányú győzelmével a Leiszt - Soós páros érdemelte ki.


******************************************************


12.# Józsa Zsuzsanna melegít (17:25:28)




   A hölgyek mérkőzése a dobogó harmadik fokáért 18 órai kezdetre volt kiírva, a Nagy Krisztina - Dömötör-Mátrai Beáta valamint a Józsa Zsuzsanna - Ancsin Kitti duók között. A résztvevők már megkezdték a felkészülést, ám a közönség hangulatát is ildomos hevíteni az összecsapások szüneteiben...


13.# "Móka miki" (17:37:24)





14.# Szamba! (17:41:54)






15.# Szamba!! - a  háttérben Nagy Krisztina mosolyra derülve figyeli a brazil szamba csapatot, majd... (17:43:38)






16.# - ...a nyitást gyakorolja -  (17:43:47)





17.#  több, mint egy Megabájtos mosoly   (17:44:00)






18.# (17:44:36)







19.# (17:45:15)







20.#  (17:45:23)





21.#  Véletek tapsolnék, ha... (17:46:14)






22.#   (17:46:42)






23.# Egyetlen szempillantás alatt (17:46:45)






24.#  Testbeszéd-I. (17:46:51)






25.# Testbeszéd-II. (17:47:04)







26.# Testbeszéd-III. (17:47:06)


    A szamba csapat meghívása remek ötletnek bizonyult. Mit értsünk fotogén egyéniség alatt?  A táncoshölgy képei mindenre kiterjedő alapossággal megválaszolják a kérdést. Nem hiszem, hogy valaha is alkalmasabb alanyra talál a lencsém. Ennek ellenére - én mamlasz - még a köszönetnyilvánítást is elmulasztottam, pedig hasonló szituációkban elérhetőséget szoktam kérni, a legsikerültebb képek eljuttatásának céljából. Gondviselés, kérlek vezess a csapat nyomára!


******************************************************





27.# Dömötör-Mátrai Beáta portréja (17:51:40)



28.# Paralel (17.54:51)



29.# Mondom a magamét (17:55:05)






30.# Kivonult a PRO4 csatorna






31.# Ifjú kolléga





32.# Nagy Krisztina (18:00:34)







33.# Keringő (18:00:44)







34.# Megkarmolom - elkezdődött (18:01:28)












35,# Ezt kapják ki! (18:06:38)











36.# Fogom (18:07:10)



37.# Sáncra fel! (18:07:59)



38.# Kinek a keze ér messzebbre? (18:12:13)


39.#  Top Secret (18:12:35)


40.#  'Gólöröm (18:13:28)



41.# Támadás! (18:13:57)



42.#  Ezt kapjátok ki! (18:14:18)



43.# Sánc (18:15:52)



44.# Hagyd! (18:17:22)



45.# Szerva ott  (18:19:41)



46,# Magas labda (18:21:10)



47.# Fogadjunk! (18:26:06)



48.# Kitti adogat (18:27:00)



49.# Keblemre! (18:27:15)



50.# (18:28:43)



51.# (18:29:39)



52.# (18:33:09)




53.# (18:34:09)




54.# A hullámfüggvény objektív redukciója (18:34:32)




55.#  Térfélcsere (18:36:10)




56.#  Nicsak, ki beszél ott? (18:37:52)




57.# (18:40:27)



 58.# ((18:42:12)





59.# panning (18:43:12)



60.# (18:44:25)


61.# Szerva itt - küzdelem az egalizálásért (18:52:48)



62.# Fej-fej mellett (18:59:44)


63.# Felkavartuk a port - de minek? (19:00.21)



64.# (19:02:54)



 65.# Az a bizonyos, jellegzetes Józsa tekintet (19:03:38)



66.# Csüggedt öröm, azután az elkerülhetetlen vég ...


A dobogó harmadik fokára a Nagy Krisztina - Dömötör-Mátrai Beáta kettős léphetett fel 2:1 arányú diadala révén.












Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése