Magyar Strandröplabda Országos Döntő - 2014 - Margitsziget
Augusztus első vasárnapján alkalmam nyílt megtekinteni a döntő mérkőzéseinek egy részét, valamint a kapcsolódó show műsort. Nem bántam meg, remek rendezvényt láthattam! Szerencsére a kamerámat sem felejtettem otthon, ellenkezőleg, szorgalmasan kattingattam...
|
1.# Belepiszkáljak? (16:46:13) |
A férfiak bronz csatája már javában zajlott a Leiszt Máté - Soós Izsák és a Maksa Zoltán - Takács Gergely párosok között, amikorra sikerült lőállást foglalnom. A képeket időrendi sorrendben közlöm, a cím után zárójelben feltüntetve a kamera által rögzített időpontot. Esetenként kommentárt fűzök a képhez, képekhez, miként ahogy most rögvest az 1. kockához is:
Kiélezett szituáció: Izsák egy mélyre sikeredett feladást igyekszik menteni. Vajon sikerült neki anélkül, hogy további technikai hibát vétett (átnyúlás, hálóérintés)? Zoli megkísérelhetné az anticipáció követelménye alapján a kontrajátékot, ehelyett közönséges sáncmunkát végez, ráadásul holt térre. Rosszul látom?
******************************************************
|
2.# Sáncolom! (16:57:23) |
No, igen! Izsák példaszerű falat húz.
******************************************************
|
3.# Máté keresztbe elsimítja (17::00:05) |
|
4.# Felütés? (17:04:56) |
Na de Máté! Ekkora ívben? A levegőben is érvényes Arkhimédesz törvénye, még ha némi adaptációval is : annyi időt adok az ellenfelemnek, ameddig a labdám földet nem ér.
******************************************************
|
5.# panning, Fogadás (17:10:35) |
Unalmas egyetlen koncepció mentén fotografálni. Egy sportesemény, főleg a labdajátékok különösképpen alkalmasak az un. "panning"-; magyarítva kamerabillentéses-technika gyakorlására. Ennek lényege, hogy rekeszeléssel ill. szürke szűrővel elnyújtjuk a záridőt, majd lekísérjük az intenzíven mozgó sporteszköz, jelen esetben a röplabda pályáját, és a kívánt ponton folyamatos kameramozgatás közben hajtjuk végre az expozíciót. A sikerültebb felvételek hangulata alapvetően eltér a megszokottól. A labda relatív élessége kiemeli, mintegy kitünteti a sporteszközt. Szinte tapintható a sportolók mozgásának dinamikája, az elmosódó háttér pedig érzékelteti a pillanat esendőségét. A technikát sok gyakorlással lehet elsajátítani, de még komoly tapasztalat mellet is az elkészült képeinknek csak egy kicsi hányada lesz igazán sikerült. Én most azért mutatok be több ilyen - közöttük kevésbé sikerült felvételt -, hogy az érintettek ismerkedjenek ezek hangulatával, szokják, barátkozzanak vele.
|
6.# panning, Máté nyit (17:12:06) |
Miféle trükk ez, Máté? Rugby labdával játszod a strandröpit?
Természetesen én, Samu bácsi a fotográfus vagyok a ludas: amikor a kamera 'siet, azaz gyorsabban halad, mint a követett tárgy, akkor a tárgy kontrakciót szenved, köznapi szóval összehúzódik, tömörödik. Ez a jelenség a hibás technikai kivitelezés következménye: a billentés intenzitása nincs szinkronban a labda sebességével. Meg kell jegyezni, a nyitás utáni pillanatban a labda kvázi nyugalmi állapotból vált élénk gyorsuló mozgásra, ezt lekövetni jóformán képtelenség. Ám olykor elhibázott felvétel is lehet érdekes, hovatovább értékes, csakúgy, miként a nyomathibás bélyeg. Túl azon, hogy - miként jelen esetben is - felkínálhatja a verbális humorizálás lehetőségét, tartalmazhat további hasonló jellegű elemeket, amelyek megmosolyogtathatják a figyelmes szemlélőt: alighanem Máté pálcikává torzult bal karjára célzok.
|
7.# panning, Gergő nyit (17:16:10) |
Akkor van esélyünk viszonylag kiegyensúlyozott panning felvétel készítésére, ha a labdát a holtpontja környékén támadjuk az expozícióval. Ilyenkor a legegyenletesebb a mozgása, az egyre mérsékeltebb gyorsulás a holtpontban zéró értéket vesz fel. A fenti fotó jó példája ennek: a labda megőrizte gömb alakját.
******************************************************
|
8.# Ismét fogadás (17:20:59) |
|
9.# Zoli nyit (17:24:45) |
|
10.# panning, Zoli üt (17:24:53) |
|
11.# panning (17:25:28) |
A labda a holtpont elhagyása után leszálló ágba kerül. Mozgása jóval lassabb, egyenletesebb mint a felszálló ág korai szakaszán, a lassulást ellensúlyozza a gravitáció. A leszálló ágra időzített expozíció szintén jó eséllyel eredményezhet sikerült képet: a fenti felvételen érzékelhető a gömblabda tömegközéppont körüli perdülete. A korábbi, kevésbé sikerült felvételeken a labda perdülete egyáltalán nem, vagy csak csekély mértékben vehető ki.
A bronzérmet 2:1 arányú győzelmével a Leiszt - Soós páros érdemelte ki.
******************************************************
|
12.# Józsa Zsuzsanna melegít (17:25:28) |
A hölgyek mérkőzése a dobogó harmadik fokáért 18 órai kezdetre volt kiírva, a Nagy Krisztina - Dömötör-Mátrai Beáta valamint a Józsa Zsuzsanna - Ancsin Kitti duók között. A résztvevők már megkezdték a felkészülést, ám a közönség hangulatát is ildomos hevíteni az összecsapások szüneteiben...
|
13.# "Móka miki" (17:37:24) |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése