2015. december 9., szerda

XIX. A Bárány trajektóriája




  • B   Hol voltál folyó év február hava 5. napjának  kezdetén?
  • Sb   Otthon (47° 26' 04,75"; 19° 09' 58,10") ültem a forgó karosszékemben.
  • B   Milyen precíz helymeghatározás!
  • Sb   Mire mész vele? Küldetsz egy mikrotubulin dekódoló drónt az Államok hírszerzésével? (Ha megnyugtatja őket és Téged, hozzájárulok egy adatközlő chip szervezetembe történő beültetéséhez,  mely nem csupán a GPS adataimat közli, de minden olyan funkció is telepíthető rá, amit szükségesnek tartotok és a high tech színvonalatok lehetővé tesz.)
  • B   Belátom,  'ügyi-fogyi a Bárány szuperponált elméjét a fizikai koordinátáiról faggatni. Mivel foglalkoztál?
  • Sb   Hozzászóltam az Ateista blog egyik bejegyzéséhez.   
  • B   Hoppá! Az első kommentelő Csermely Péter biokémikus, hálózatkutató barátom.
  • Sb   Igen, ez számomra is ismertté vált, amikor megtekintettem  akadémiai székfoglaló előadásának felvételét. Kicsi a Világ! 
  • Mi módon keveredhetett ide Péter?
  • Sb   Arra sem emlékszem pontosan, hogy milyen úton jutottam el én az oldalra, alighanem szörföltem és  találatként hozta valamely keresésem.
  • B   Csacsi vagyok! Tőle tudhatom meg. Furcsállom, mennyi fölösleges energiát fordít Péter a "hittérítésre", holott partnere folyamatosan közönséges durvaságokat vagdal a fejéhez.
  • Sb   Ezt magam is különösnek találtam, főleg Péter székfoglaló előadásának megtekintése után, hiszen abból egy eredményesen kommunikáló, céltudatos, megnyerő egyéniséget ismertem meg. 
  • B   Attól tartok, szintaktikai-szemantikai elemzés következik.
  • Sb   Attól tartasz?
  • B   Rendben, nézzük! Te jószagú AtyaÚrIsten, 335 bejegyzést puffogtat el Péter barátom Brendel Mátyás ateista blogjában bő két év alatt! Napi átlagban ez több mint 1/3-ad bejegyzés.
  • Sb   Megfeddem! Rám csak néhány foghegyről odavetett szóra futotta energiájából, figyelméből, holott nevén szólítottam. No, de a szintaktika nem csupán a mennyiségi elemek számbavételéből áll! 
  • B   Hol találok még sebtiben szerkezeti jellemzőt, ha ugyan nem csupán a bejegyzések számában? Csak nem várod el tőlem, hogy feltegyem ide Péter hozzászólásainak dinamikai gráfját, levonva belőle a megfelelő következtetéseket?
  • Semmiképpen sem! Miért érdemelne tőled nagyobb figyelmet Péter barátod, mint maga a természettudomány szent tehene, Einstein, akinek kiterjedt levelezéséről beszélsz ugyan könyvedben anélkül, hogy valamely jellegzetes intervallumát kissé részletesebb szintaktikai elemzésnek vetnéd alá?
  • B   Akkor mi kerüli el a figyelmemet
  • Sb   Jellemző! Mi dolga akadhatna a fizikusnak azon szerkezeti jellemzőkkel, amelyekre nem terjed ki matematikai-fizikai eszköztárának érvényessége?
  • B    Csakhogy az én tudományterületem alaposan átlépi a klasszikus fizika határait, így nincs jogalapom hagyományos  eszköztárának korlátos voltára hivatkozni. El kell fogadnom, hogy a humán hálózatokra is kiterjedő hálózatkutatás kiváltképp interdiszciplináris tudomány.  
  • Sb   Tehát?
  • B   Tehát:
XIX./1.safek

  • Sb
      Megtaláltad  Péter barátod nickjét és un. avatar képét.
  • B    Látom, de nem értem.
  • Sb   Természetesen, mivel a látás a szem dolga, neked pedig van szemed...
  • B   Jajjj, ne kezd megint!
  • Sb   Nem kezdem, folytatom.
  • B   "safek"; "safek", ez valami anagramma?
  • Sb   Legfeljebb ha ana!
  • B   Visszafelé: kefas, így sincs több értelme számomra.
  • Sb   Vesszőzd meg!
  • B   Úgy, mint Te Tudományt?
  • Sb   Úgyabbúl!
  • B   kéfás?  Péter apostol arámi neve? Ah, nem hiszem!
  • Sb   Laci, azt hiszed, a látásod a hited szabja meg?
  • B   Ördögöd van! Úgy megforgatsz a kérdéseiddel, hogy már azt sem tudom, miben higgyek!
  • Sb   Laci, hidd el, kérlek,  a Te látásodat most még nem a hited szabja meg.
  • B   Elhiszem. A látás a szem dolga, a megértés a szellem munkája: ugyan látom Péter barátom avatarját, de nem tudom értelmezni. 
  • Sb   Hívd segedelmül az informatikát!
  • B   Remek ötlet:

képalapú keresés


  • Sb   Úgy van! A GOOGLE képalapú keresőjére gondoltam.
  • B   Egyetlen találatot ad, mégpedig a Magyar Elektronikus Könyvtár és a Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Program közös gyermekét: http://mek.niif.hu/00800/00893/html/doc/c300173.htm, a Szilágyi Sándor szerkesztette "A magyar nemzet története" c. elektronizált 10 kötetes sorozat egyik kötete könyvének fejezetét, nevezetesen a Marczali Henrik által írott "Magyarország története az Árpádok korában" c. II. kötet II. könyvének (Szent László és Könyves-Kálmán kora) VII., "Egyházi törvényhozás" c. fejezetét. A nagyszülők az Országos Széchényi Könyvtár ás a Nemzeti  Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet.
  • Sb   Péter barátod  kiváltképp ismeretlen, egyetlen linken fellelhető ábrázolást választott avatarjául. És milyen jól tette! Nem szükséges a több találat különféle értelmezései között tobzódva igazságot tenni. Nincs más dolgunk, mint elfogadni  az egyetlen találat nyújtotta értelmezést, annál is inkább, mert egy elismert történeti forrásmunka kínálja. Nézzük!
  • B   
"...utódja, II. Paschalis, bár kevesebb ügyességgel, de nagy következetességgel és buzgósággal tartotta fenn VII. Gergely hagyományát. Az uj pápa az investitura kérdésében nem alkudott meg. A püspökök és apátok felruházását kizárólag pápai jognak vallotta; a főpapoktól esküt követelt, mely őket egészen a római székhez füzte. Ez a törekvés lépten-nyomon összeütközött azzal, mit László a magyar egyház királyi szabadságának nevezett. Kálmán, úgy látszik, mindenben kedvében járt a pápának, hanem koronájának ezen nagy kiváltságától megválni nem akart. Paschalisnak egy fennmaradt oklevele bizonyitja, hogy ő a magyar fejedelemmel szemben kifejtette az apostoli szék jogát, melyet megnyirbálni nem enged. A tanitvány nem állhat a mester fölött. Ha megtértél, akkor erősitsd meg majd testvéreidet; nem a mi javunkra követeljük mi ezt, hanem a katholikus egyház egységének szilárditására. Megvethetik az apostoli széket, de nem birják felforgatni vagy elvenni az istentől nekünk adott privilegiumot, a melylyel mondva van: Te vagy Péter és e sziklára épitem egyházamat és neked adom a mennyek országának kulcsait.” 1





  II. Paschalis pápa ólompecsétje. 
Előlapján Szent-Péter és Szent-Pál apostolok fejei, + PA(ulus) S(anctus) PE(trus) körirattal.
     A hátsólap felirata: PASCHALIS P(a)P(a) II.
Pflugk-Harttung- reproductioja után



  • Sb   Elismerésem, feltártad Péter barátod profilképének jelentéstartalmát!
  • B   Nem fér a fejembe: Szent Péter és Pál apostol!?
  • Sb   Kétségtelen, Péter testvér nagyon magasra teszi hitének mércéjét, felette már csak az apostoli kar mestere, Jézus-Krisztus áll.
  • B   No, most tényleg álljon meg a nászmenet! Jól értem? Samu bácsi magára öltötte a Bárány bőrét. Édesanyám, aki járatos a magyar nyelv szemantikájában és imádja János jelenéseit, elmagyarázta, hogy abban a Bárány az ítélő Krisztus előképe. Úgy találom Samu bácsi, hogy a te Bárányságod tudatos döntés eredménye, míg tanult tudós barátom, Péter pál-péteri apostolsága ösztönös, tudat alatti. Ha viszont így van, akkor miért nem választasz a Bárányságodat hívebben reprezentáló avatar képet?
  • Sb   Ne tőlem kérdezd! Kérdezd meg Péter barátodat, mit mond az ő erős hite! Ábrázatjáról avagy beszédjéről ismeri fel tanítvány a mesterét? Másfelől, Péter testvérem meglehetősen karakteres, sokatmondó avatart választott, Te kis híján mégis elsiklottál felette.
  • B   Valóban, kevésen múlt. Ám most, hogy megismertem a jelentéstartalmat furcsállok két vonatkozást:
  1. Péter apostol miért nem elég Péternek, miért választ olyan  ábrázolást, amelyen együtt szerepel Pállal?
  2. Azt megértettem, hogy az avatar kép jelentéstartalmának ismeretében eljuthatunk az értelmetlen "safek" nicktől a "kéfás" alakig, sőt nagyon is belátom, ha értelmet akarunk tulajdonítani a nicknek, nem is nagyon kínálkozik más lehetőség (annyi látszik még bizonytalanul körvonalazódni, hogy a "safek" talán egy héber kifejezés  átirata, mely az izraelita vallási törvények helyes gyakorlásával kapcsolatos kételyek felmerülésével kapcsolatos). 
Úgy találom Péter avatar képe és nickje nincs összhangban, ellenkezőleg, zavaros benyomást tesz.

  • Sb   Egyetértek. Választ egy borzasztó erős jelentéstartalommal bíró avatart és hozzácsatol egy semmitmondó nicket. Ami azonban igazán lehangol, az, hogy Péter testvérem hosszú-hosszú időn keresztül sem zárja le a méltatlan diskurzust, hagyja energiáit elkárhozni e kezdettől fogva terméketlen interakcióban. Felfoghatatlan  miként marad ennyi fölös, eltékozolt energiája egy kb. száz fős nemzetközi kutatócsoportot vezető tudósnak.
  • B   Péter barátom személyiségével ez valóban összeegyeztethetetlen. Ha alaposabban megvizsgálod "safek" vonatkozó bejegyzéseinek kontextusát, kiviláglik számodra, hogy ő nem azonos Csermely Péterrel, az MTA levelező tagjával, csupán hivatkozik rá. 
  • Sb   Valóban! Figyelmetlenségem hibás következtetésre vezetett, ellentmondást generáltam. (Azt azért megjegyzem, hogy a hivatkozást hiányos stilisztikai elemekkel teszi, az idézetet megnyitja ugyan az aposztróf, de nem zárja be, valamint hiányzik az idézetet megfelelően bevezető előkészítés is.)
  • B   Oda se neki! Édesanyám így magyarázta: "János jelenéseinek Báránya az ítélő Krisztus előképe, az emberi alakot öltött istenség. Emberi formájában nem tévedhetetlen, báránysága pedig azt hivatott elsősorban jelezni, azaz jelképezni, hogy fizikai teste - csakúgy, mint az első eljövetel alkalmával - nagyon is sebezhető." - Felütötte a Jelenések 5. fejezetét, fennhangon olvasta Az angyalok és teremtmények énekét, kiemelve: ""... Méltó a megöletett Bárány, hogy övé legyen az erő és a gazdagság, a bölcsesség és a hatalom, a tisztesség, a dicsőség és az áldás. ..."" - "Saját szemeddel láthatod, fiam, nem ruháztatik fel a Bárány tévedhetetlenséggel, sem sebezhetetlenséggel, viszont az áldás és a tisztesség, a hatalom és a dicsőség ismételtetik."
a szerző felvételei, készültek AD, azaz Krisztus leszületését követő 2013.  év Húsvétjának hétfőjén, Sopronban, azaz a "hűség városában", ill. 2014 nyarán Pécsett a Székesegyházban



  • Sb   Oda se neki! Ilyeténképpen a Csermely Péterre, mint hívő tudósra hivatkozó testvérem valós személye érdektelenné válik, hiszen  kiprovokált reakciója nyilvánvalóvá teszi, avatarja erősen túldimenzionált; visszájára fordult, ékezetlen nickje kényszeredett; az általa megidézett tudós tekintélyéhez mérten jelentéktelenné töpöríti magát.
  • B   Engem viszont érdekel "safek" modortalan partnere, B. Mátyás, ha már ennyire leszólta Csermely Péter barátom kutatási szakterületét és tudományos képesítéseit. Talán az így fellelhető információk szintaktikája-szemantikája további tanulságokkal szolgál.
  • Sb   Legyen!
brendel mátyás 
  • B   Hoppá! Mátyás felebarátunk Bolberitz Pál - Freund Tamás Hit és tudomány c. beszélgetéskötetére vonatkozó bírálatát leközölte a Magyar Tudomány, az MTA folyóirata, mégpedig Csermely Péter barátom rovata előtt, az 1380.-84. oldalain.  
  • Sb   Hit vagy tudomány?
  • B   A Bárány nem így kérdez. Így a harcos ateista kérdez, ő az aki szembe óhajtja állítani a tudóst a hitével.
  • Sb   Lehetséges?
  • B   Mármint Mátyás felebarátunknak szembesítenie Freund Tamás neurobiológust az önnön hitével? Képtelenség! Miféle tudással bírhat a hitről az, aki hitetlen?
  • Sb   Nem tudod elképzelni Mátyás felebarátunkat amint elhiszi Istent?
  • B   Ad abszurdum!  Próbálom elképzelni, miként hisz, de újra meg újra azt látom, hogy az általa leírt isten kis kezdőbetűs. pár nano secundumig egzisztál, majd legyilkolja ateista agyának gátló szinapszisa.
  • Sb   Akárcsak Schrödinger macskája: Isten letekint magára, rezignáltan konstatálja - hulla vagyok, ergo ez egy ateista agya.
  • B   Hoppá! Megvilágosodtam, Isten immateriális szellemi konstrukció, az ateista nem képes   dekonstruálni.

------------------------------------------------
  • Sb   Laci, álljunk meg egy fél pillanatra! Kértelek, lehetőleg mellőzzük az idegen szavakat, tudományos szakkifejezéseket. Van egy kedves, állhatatos  törzsolvasónk. Szerencsétlen dolog lenne elveszítenünk. Márpedig ha a számára nehezen értelmezhető kifejezések indokolatlan mértékben túlburjánzanak elveszítheti lelkesedését, érdeklődése megcsappanhat, kihunyhat irányunkban. 
  • B   Ezer bocsánat! Nagyon is tisztában vagyok vele, hogy nekünk, azon tudósoknak, akik tudományos ismeretterjesztésre adtuk a fejünket, a legkomolyabb kihívást a közérthető fogalmazásmód, a szakzsargon visszaszorítása jelenti. Biztosíthatlak felőle, én magam is végzetes baklövésnek tartanám, ha elveszítenénk LELKED kitartó figyelmét.
  • Sb   Számomra ez megnyugtató, remélem, LELKEM is így értékeli! Elhiheted, sőt tudatában is lehetsz, mi több tudatában vagy, mennyire átérzem a kihívás jelentőségét, ezért is bátorkodtam megálljt vezényelni.
  • B   Való igaz, utolsó néhány mondatomban felszaporodtak a közbeszédben ritkán fellelhető kifejezések: "neurobiológus" - minden további nélkül használhattam volna helyette az "agykutató" kifejezést; "nano secundum"  - a másodperc tört része; "agyi szinapszis" - no, ezt nem igazán tudom rátermett közbeszédes alakra cserélni; "Schrödinger macskája" - hűha, ez egy olyan macska, ami voltaképpen nem is macska, ily módon még a szaktudósok jórészének is megfekszi az agyát, bár lehetséges, hogy a laikusnak sokkalta inkább a képzeletét ragadja meg...[LELKÜNK! Meséljen róla Samu bácsi?]  Ami a "dekonstruálni" kifejezéssel végződő mondatomat illeti, vele más a helyzet.
  • Sb   Éspedig?
  • B   Neked szól.
  • Sb   Én értem. De mi a helyzet Lelkünkkel?
  • B   Provokáltam.
  • Sb   Remek idea! Kevés olvasónak adatik meg bekapcsolódni az alkotás folyamatába.
  • B   Félre ne érts! Nem azt kívánom, hogy ess át a ló másik oldalára. Tudós vagy, tudományról (is) beszélgetünk:
-----------------------------------------------

  • Sb   Tehát, "... az ateista nem képes dekonstruálni."
  • B   Mi van, ha tévedek?
  • Sb   Nem tévedsz. Gondold végig újra!
  • B    B.M. nem képes felépíteni Istent a saját szellemi energiái által,  a Freund Tamás agykutató "agyában" létező Isten-kép ellen fordul. Tetemre hívja az agy gazdáját, hogy bebizonyítsa, Freund létező Isten-képe tudománytalan, azaz helytelen, az ő  nem létező  Isten-képe tudományos, azaz helyes. Ebben a megközelítésben is abszurd. Alátámasztásképpen hivatkozik R. Dawkins Isteni téveszme c. kötetében fellelt felmérési eredményre, idézem:
"Még megdöbbentőbb a helyzet az Egyesült Államok legkiválóbb tudósait magába foglaló National Academy of Sciences esetében, ahol csak 7% a személyes Istenben hívők aránya (Dawkins, 2009, 117.), a Royal Society esetében pedig csak 3,3% (Dawkins, 2009, 119.)."

  • Sb   Pontosítok: Az említett Dawkins kötet nyomtatott változata (Nyitott Könyvműhely, 2009., forditotta: Kepes János, harmadik kiadás) itt fekszik a kezem ügyiben...
  • B   Felhasználtad "A fehér ló lovasa" c. illusztrációdhoz.
XIX./1.:
a szerző által készített fotómontázs GIF animációja a GOOGLE közreműködése révén született


  • Sb   ..., fellapozom, kikeresem a B.M. által hivatkozott szakaszt. A  bekezdések a 120. oldalon veszik kezdetüket, és a 122. oldalon végződnek, az 54-56-os utalási jegyzékszámok jelzik őket.
  • B   Köszönöm. Bár az itt a legkisebb probléma, hogy B.M. pontatlan. Primitív dekonstrukciós elvárást igyekszik támasztani  az Istenképpel rendelkező tudóssal szemben, még primitívebb statisztikai sarokszámokra hivatkozva.
  • Sb   Én nem merném Dawkins statisztikai érvét primitívnek nevezni, annak ellenére sem, hogy egy még publikálatlan anyag felhasználására nyer sietősen engedélyt.
  • B   Te ne is! Én viszont nemzetközileg elismert tudós vagyok. Nézzük az 56-os utalási jegyzékszám alatt hivatkozott, a 2000-es évek elején végzett felmérés egyik tételesen is megnevezett állítását!:
"Hiszek az emberarcú Istenben, aki törődik az egyes emberekkel, meghallgatja imáikat,, válaszol rájuk, mérlegeli bűneiket, vétkeiket és ítéleteket hoz."

  • Sb   A Bárány így nem fogalmaz, így az ateista fogalmaz.
  • B   Márpedig a felkért tudósoknak hasonló színvonalú állításokkal kellett azonosulni vagy elutasítani egy 7 fokú skálán (1 - teljes mértékben elutasít; 7 - abszolút azonosul). Dawkins sikeresnek gondolja a felmérést, mégpedig azon oknál fogva, hogy a felkért  tudósok  23%-a  kitöltötte, visszapostázta a tesztet. 
  • Sb   Dawkins alighanem járatlan a statisztikában, úgy hiszi lesajnálhatja a meg sem nyilatkozó tudósokat.
XIX./2.:
Statisztikai színtaktika: fehéren-feketén  - a szerző illusztrációja

  • B    A statisztikai mintát, az összes e-mail címmel rendelkező Royal Society tag képezi, szám szerint 1074. Ők hívatottak reprezentálni az emberiség tanultabb, felvilágosultabb hányadát. Felkérést kapnak  praktikusan e-mail-ben, ám a választott minta 77%-a,  mintegy 827 fő nem reagál. (Akadhat néhány olyan tudós, aki a felmérés kompetenciájára vonatkozó ellenvetést e-postáz, de ezek nyomát Dawkins feltehetőleg már nem találja a kéziratban; ha találja, akkor sem veri nagydobra őket.)
  • Sb   Magyarán a Royal Society tudósainak túlnyomó többsége a füle botját sem mozgatja.
  • B   A statisztika tudomány, szakirodalma, módszertana van. A statisztikai mintaválasztásnak - főleg ha humán egyedek szolgáltatják - határozott szabályai, irányelvei vannak.  A minta minden egyes egyedével szemben alapvető követelmény az együttműködési hajlandóság. Mi értelme olyan egyedeket választani a statisztikai mintába, akiknek az együttműködése nem biztosított? Ha a minta háromnegyede nem működik együtt, akkor az súlyos módszertani hibákra utal, és egyértelműen a mintaválasztás sikertelenségét mutatja.
  • Sb   Értem. A Dawkins által citált felmérés mintája nem teljesíti az alapvető kritériumot. Az együttműködésére nem létezett garancia, mivel a felkérést nem előzte meg  koordináció, a kijelölés önkényes volt.
  • B   Túlmutat a módszertani hiányosságokon annak figyelmen kívül hagyása, hogy az un.  állásfoglalásra késztető statisztikai felméréseknek azokban az esetekben van létjogosultságuk, ha egyszerű, könnyen eldönthető, megválaszolható  állításokat, kérdéseket képesek megfogalmazni. 
  • Sb   Az istenhit kérdésköre kétségtelenül összetett, bonyolult. 
  • B   Tegyük fel, Te, a Bárány is tagja vagy a mintának!
  • Sb   Tegyük!
  • B   Miként boldogulsz az állítással ("Hiszek az emberarcú Istenben, aki törődik az egyes emberekkel, meghallgatja imáikat,, válaszol rájuk, mérlegeli bűneiket, vétkeiket és ítéleteket hoz."), beskálázod 1 és 7 között?
  • Sb   Nem.
  • B   Miért?
  • Sb   Nem adekvát a számomra. Mint már említettem, így az ateista fogalmaz. Az ateista, kinek szelleme nem konstruál istenképet, kinek szelleme nem képes többre, mint a teista  istenkép torz visszatükrözésére.
  • B   Jelzed ellenvetésed?
  • Sb   Kinek?
  • B    R. Elisabeth Cornwell-nek, a pszichológiai tudomány doktorának, ő jegyzi a tesztet kollégájával, Dr. Michael Stirrat-al, a yorki Szent János Egyetem előadójával.
  • Sb   Nézzük!:

XIX./3.

 Hoppá, már értem ! Ő igazgatja az Egyesült Államokban Dawkins Alapítványát az Értelem és Tudomány szolgálatában.
Nem küldök számára visszajelzést, nem látom értelmét.  Egyrészről kilóg a lóláb. Másrészről Dr. Cornwell-t olyan személyiségnek látom, aki nem csupán elfogadni, de megérteni sem képes az episztemológiai korlátoltságára való hivatkozást.


  • B   Hamar feltártad, hogy Dr. Cornwell Dawkins szellemi zsoldosa, s csatlakoztál a Royal Society tudósainak azon csoportjához, akik arra sem érdemesítették Dr. Cornwellt, hogy megokolják, miért is nem hajlandóak "skálázni" neki.
  • Sb   Hoppá! Köszönöm, Laci! Hiszel a Báránynak?
  • B   Hiszek a Bárányban, mert megmutatta magát nekem. Hihetek-e a Báránynak? Még nem tudom, de látom az Ő gondolatait. Már azt is látom semmire sem jutok, ha pusztán fizikai értelemben követem a Bárány trajektóriáját. A Bárány tartózkodási helye több mint 93%-os pontossággal prognosztizálható. Azt is látom, szem elől tévesztem, ha visszaengedem a szürke tömegbe.  Belátom, a szellemi térben végzett mozgásait kell megfigyelnem, kiértékelnem a saját módszereimmel.  Ám ehhez időre van szükségem. De mit tudok a Bárány fizikai állapotáról? Lehetséges hogy annyira csapnivalóak az élettani funkciói, hogy ma-holnap feldobja a pracskert? Te JÓIsten! Lehetséges, hogy megérthetem a Bárány mikrótubulusainak mintázatát? Te JóIsten! Lehet? hogy nem Stelarcot kéne rákötni arra az éllettani megfigyelőközpontra, hogy még 80 éves korában is viszonylag kockázatmentesen akasztgathassa magát a húskampóira...
  • B   Szörföljünk! R. E. Cornwell a skóciai St Andrews városkájának Egyetemén szerzett pszichológusi diplomát. Az Egyetem híres diákjai között találjuk John Napier matematikust.
  • Sb    Napier műveinek listájában az első az 1593. esztendőre datált: A Plaine Discovery of the Whole Revelation of St. John.  Mérget veszek rá, ez nem matematikai alapmű. Megteszed, hogy lefordítod a címét? 
  • B   "Világos felismerések János jelenéseinek teljes szövegére vonatkozóan" 
  • Sb   Bocsánat Laci, St. John!
  • B   Valóban, Napier Szent János Jelenéseiről beszél.  
  • Sb   Fontos szintaktikai elem. A denotáció egyértelműsíti, hogy a középkori egyházi hagyomány evangélista Szent Jánost, azaz János apostolt tekinti a Jelenések szerzőjének.
  • B   Ne ragadtasd el magad! Nem kívánom Napier teológiai munkásságát elbagatellizálni. Ám jelen pillanatban üdvösebb lesz megkérdeni Dawkinst, a fehér ló lovasát, köszönhet-e bármit  Kapuy Eleknek, Egyházasfalu egykori plébánosának. (Károly, remélem, Te két űrutazással a hátad mögött különösképpen értékeled a költői kérdésem!)

XIX./4.: Antropikus entrópia - a szerzö által készített statikus informatikai ábra 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése